Terug naar al het laatste nieuws
Laatste nieuws

Pas op de plaats bij toedienen antibiotica aan jonge kinderen

Als een jong kind binnen het jaar twee keer antibiotica krijgt, dan stijgt het risico met meer dan 30% dat een derde behandeling niet aanslaat. Het verdient dan ook aanbeveling om voorzichtig te zijn met antibiotica bij kinderen.

De waarschuwing vloeit voort uit onderzoek aan de Oxford University waarover Eos Wetenschap  bericht. De boodschap is niet nieuwe, maar de schaal, de aard, de naakte cijfers en vooral de pharma-onafhankelijke financiering van het onderzoek zetten de boodschap wel kracht bij.

Medische dossiers van 250.000 kinderen

Onder de vleugels van de Britse artsenvereniging RCGP (Royal College of General Practitioners) en de Britse overheid via haar National Institute for Health Research analyseerde researchleider en gespecialiseerd onderzoeker Oliver van Hecke en zijn team de medische dossiers van 250.000 kinderen tussen 1 en 5 jaar oud. Belangrijke restrictie: het waren geen kinderen die aan een chronische aandoening leden, maar enkel en alleen jongens en meisjes die je als op zich kerngezond kunt omschrijven.

Verstoring van het microbioom

Van de 114.329 kinderen die antibiotica kregen voor aandoeningen als een zere keel of hoest, bleek 3% minder ontvankelijk voor de effecten bij een volgende kuur. Datzelfde percentage bedroeg bij een daaropvolgende derde, misschien wel levensreddende kuur, maar liefst 32%.

Vicieuze cirkel

Van Hecke ziet in The Times nog een bijkomende verklaring hiervoor, naast de voor de hand liggende toenemende resistentie en ondeskundige zelfmedicatie door ouders: “Het zou kunnen dat antibiotica het microbioom verstoren: het delicate evenwicht van bacteriën in het lichaam van jonge kinderen dat helpt reageren op een infectie. Waardoor ze nog vaker ziek worden, en er een vicieuze cirkel ontstaat.”

Antibiotic exposure and ‘response failure’ for subsequent respiratory tract infections: an observational cohort study of UK preschool children in primary care >>

Bron: eoswetenschap.eu en vakbladvroeg