Terug naar al het laatste nieuws
Laatste nieuws

Invulling geven aan oorverdovende stilte na verlies baby

In 2015 werd Hiske Kuilman voor het eerst moeder. Wat een roze wolk had moeten zijn, eindigde in een nachtmerrie. Onlangs presenteerde zij het Hugo Magazine, genoemd naar haar zoontje, voor ouders die hun baby moeten missen en voor professionals die in hun werk te maken krijgen met babysterfte.

Haar zoontje Hugo werd volledig onverwacht stil geboren. “Ik kreeg een volgroeide en volmaakte baby in mijn armen, die niet ademde”, vertelt Hiske Kuilman. “De stilte was oorverdovend. Een intense week vol verdriet volgde. Ineens moest ik keuzes maken waar ik nog nooit eerder over nagedacht had. In plaats van een kraamweek moest ik samen met mijn man het afscheid van onze zoon regelen.

Roes

Het verdriet was enorm en intens. “Mijn hele beeld van hoe onze toekomst samen zou zijn, was weggevaagd. Ik leefde in een roes en had nergens zin in. Ik ging door op de automatische piloot, maar genoot nergens echt van. Altijd was het gevoel van gemis op de achtergrond aanwezig. Ik was boos, verdrietig, moe en teleurgesteld. Maar tegelijkertijd voelde ik een enorme drive om te leven.”

Coach en trainer

In de periode na Hugo’s geboorte en overlijden, had Hiske de behoefte om iets te lezen. Zij herkende zich echter totaal niet in de vele mama- en babymagazines. “Ik kon niets met verhalen over borstvoeding, krampjes of inbakeren.” Zij besloot haar verdriet op een andere manier te verwerken. “Tegenwoordig coach ik moeders die een baby zijn verloren in de zwangerschap of rondom de bevalling. Ik spreek zoveel ouders die dezelfde behoefte hebben als die ik zelf destijds had. Ook geef ik trainingen over babyverlies aan zorgprofessionals.”

Verlies overleven

Daar bleef het niet bij: Hiske heeft nu ook het Hugo Magazine gemaakt voor ouders die hun baby moeten missen.” Hierin staan verhalen die voor hen wél herkenbaar zijn. Het magazine gaat bovendien niet alleen over het enorme verdriet, maar ook over de liefde en trots die deze ouders voelen. Een magazine waarin zij herkenning, troost en praktische tips vinden om dit verlies te overleven.

Juiste ondersteuning

Daarnaast heeft zij het magazine ook gemaakt voor professionals die in hun werk te maken krijgen met babysterfte. “Hugo Magazine geeft inzicht in alle emoties die je als ouder van een overleden kindje ervaart, zodat je hier de juiste ondersteuning bij kunt geven.”

Meer weten en bestellen

Ga voor meer informatie naar hiskekuilman.nl
Hugo Magazine kost inclusief verzendkosten € 7,50 (Ned) en € 12,50 in België. Klik hier om te bestellen.

 

 

 

 

 

 

 

Bron : vakbladvroeg