Terug naar al het laatste nieuws
Laatste nieuws

Logopediestudenten sporen taalontwikkelingsstoornis op

Kentalis, Pento en de Hanzehogeschool Groningen slaan de handen ineen om extra aandacht te vragen voor taalontwikkelingsstoornissen (TOS). Zo’n 70 studenten Logopedie bezoeken in februari en maart alle basisscholen in Drenthe plus een deel van de kinderopvangsector met een TOS-tas, onder het mom ‘Als taal geen feestje is.’

In een klas of groep van twintig kinderen, heeft – statistisch gezien – één kind TOS. Bij hen loopt de taal- en spraakontwikkeling anders dan bij leeftijdsgenoten. Vroegtijdig de juiste hulp bieden kan grote ontwikkelproblemen en frustraties op latere leeftijd voorkomen. Met extra hulp kunnen kinderen met TOS vaak goed meekomen, bijvoorbeeld door behandeling bij een logopedist. Soms is vroegbehandeling nodig.

De TOS-tas helpt

Het is belangrijk om TOS zo vroeg mogelijk te signaleren zodat de achterstand nog kan worden ingehaald. De TOS-tas vergroot de kans om deze onzichtbare stoornis te herkennen. De groep studenten van de Hanzehogeschool Groningen helpt mee door deze tas persoonlijk aan te bieden bij scholen en de kinderopvang in Drenthe, zoals ze eerder ook deden in Friesland (2018) en Groningen (2019). In de tas zit een voorleesboek over TOS, een praatplaat met taalvragen én een set van hulpmiddelen waarmee men signalen van TOS kan herkennen. De studenten bezoeken de scholen en kinderopvanglocaties in de maanden februari en maart.

Symposium ‘Als taal geen feestje is’

Op vrijdagmiddag 9 oktober vindt in Assen het symposium ‘TOS: als taal geen feestje is’ plaats, voor professionals in het zorg- en onderwijswerkveld. Tijdens deze middag krijgen de deelnemers meer inzicht in wat TOS is en worden de laatste onderzoeken gedeeld. Bovendien krijgt men praktische handvatten om toe te passen in de klas of op de groep.

De TOS-tas en het symposium is een gezamenlijk initiatief van Pento en Kentalis (organisaties die zorg en/of onderwijs bieden aan mensen die een taalontwikkelingsstoornis hebben, slechthorend of doof zijn) in samenwerking met de Hanzehogeschool Groningen.

Bron : vakbladvroeg