Terug naar al het laatste nieuws
Laatste nieuws

KINDEREN VERLEREN GOED BEWEGEN

Basisschoolleerlingen presteren steeds minder tijdens de gymles. Ze kunnen minder goed touwzwaaien, mikken op een basket en gooien met een bal. Ook het aantal te dikke kinderen is toegenomen.

 

 

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Onderwijsinspectie waarover de Volkskrant bericht. De bewegingsvaardigheid in 2016 van ruim 2.500 kinderen op 89 scholen werd daarvoor vergeleken met onderzoek uit 2006.

 

 

Mindere score

Op vijf van de acht onderdelen die in beide jaren zijn getest, scoorden de leerlingen in 2016 minder goed. Het gaat om balanceren op een instabiel vlak, touwzwaaien, mikken op een basket, gooien en vangen van een kleine bal via de muur en tennissen via de muur. Bijna eenderde van de leerlingen in het speciaal basisonderwijs en zo’n 20 procent van de basisschoolleerlingen konden geen bal vangen. Alleen bij de onderdelen wendsprong over de kast, rollen over een verhoogd vlak en de shuttleruntest (piepjestest) blijven de prestaties gelijk.

 

 

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 60 procent van de kinderen per dag 1 à 2 uur tv-kijkt en 1 à 2 uur computert. Het aantal kinderen met overgewicht is gestegen van 11 procent in 2006 naar 17 procent in 2016. Tegelijkertijd zijn kinderen wel actiever bezig met buitenschoolse activiteiten. Opvallend genoeg sport ruim 60 procent van de ondervraagde leerlingen drie of meer keer per week bij een club. Maar er is ook een deel dat nooit sport in clubverband: 17 procent.

 

 

Op de helft van de scholen geeft een gymleraar de bewegingslessen. Andere scholen zetten ook groepsdocenten in. Dat maakt verschil, zo valt te lezen in het rapport. De kinderen met een aparte gymleraar scoren op drie van de veertien onderdelen beter.

 

 

Zorgelijk

De PO-Raad noemt de ontwikkelingen zorgelijk. ‘Van jongs af aan op een speelse manier leren bewegen is belangrijk voor de gezondheid en prestaties van kinderen. Als ze er jong mee beginnen, profiteren ze daar hun hele leven van’, aldus een woordvoerder.

 

 

Er zijn ook hoopvolle signalen. ‘We zien al een aantal jaren dat de focus verschuift van bewegen tijdens bewegingsonderwijs naar bewegen op andere manieren’, zegt de woordvoerder. Niet alleen sporten tijdens de gymles dus, maar ook tijdens taal en rekenen. ‘Scholen maken het schoolplein daarnaast uitdagender. Geen kale tegels meer, maar attributen zoals klimrekken waardoor kinderen wel willen bewegen.’

 

 

bron: Vakblad Vroeg