Veel jonge vluchtelingkinderen staan voor de uitdaging om een nieuwe taal te leren, maar de lesstof lijkt niet altijd goed binnen te komen. Mogelijk komt dit door meegemaakte traumatische gebeurtenissen, zo blijkt uit promotieonderzoek van Hanneke Leeuwestein. Op basis van haar bevindingen pleit zij voor een traumasensitieve aanpak binnen het basisonderwijs.
Uit het onderzoek blijkt dat een deel van de kinderen met een vluchtachtergrond vaker traumagerelateerd gedrag vertoont — zoals teruggetrokkenheid of juist druk gedrag — dan klasgenoten zonder vluchtverleden. Door de vele verhuizingen is het voor deze leerlingen extra moeilijk om belangrijke beschermende factoren op te bouwen. Denk aan vriendschappen, positieve schoolervaringen en een stabiele routine. Deze elementen zijn juist essentieel voor hun herstel na ingrijpende gebeurtenissen, benadrukt Leeuwestein.
Gratis hulpmiddel
Voor leerkrachten is het lastig om traumagerelateerd gedrag te herkennen. Daarom ontwikkelde Leeuwestein samen met collega’s het ReBTOSS-instrument. De afkorting staat voor: Risicofactoren en Beschermende factoren Trauma-observatie Schoolse Situaties. Dit hulpmiddel, dat gratis is te downloaden, helpt leerkrachten om trauma bij jonge leerlingen beter te signaleren en de juiste ondersteuning te bieden.
Traumasensitief lesgeven
Leeuwestein onderstreept dat het onderwijs een grote rol kan spelen in het welbevinden en de integratie van vluchtelingkinderen. Daarnaast dient er dan ook aandacht te zijn voor hun psychologische behoeften. Ze pleit voor een bredere omarming van traumasensitief lesgeven, vooral nu steeds meer leerkrachten te maken krijgen met vluchtelingkinderen in hun klas. Tegelijkertijd waarschuwt ze dat het onderwijs niet alle problemen binnen de asielketen kan oplossen. De vaak zorgwekkende leefomstandigheden van deze kinderen moeten ook aangepakt worden.
Bron: rug.nl / vakbladvroeg